Media-alan yrittäjä, toimittaja ja somepersoona Jonna Joutsen kehottaa huolehtimaan vähemmän ja tekemään enemmän.  Jonnalle Woodlyn kaltaiset innovaatiot ovat avainasemassa tulevaisuuden kannalta, sillä muutokset eivät tapahdu hetkessä. 

”Olen ihan superiloinen ja ylpeä tästä yhteistyöstä, sillä koen, että somevaikuttajilla ja mediapersoonilla on todella suuri vastuu siinä, mihin suuntaan suuren yleisön kuluttamiskäytös muuttuu. On helppo mainostaa ensin tavaraa somessa ja sitten viljellä latteuksia ympäristön pelastamisesta, mutta tarvitaan konkreettisia tekoja, joita ihmisten on realistinen toteuttaa omassa arjessaan. Woodlyn kaltaiset innovaatiot ovat avainasemassa tulevaisuuden kannalta, sillä muutokset eivät tapahdu hetkessä. Woodlysta tehty pakkaus on kuluttajalle helppo, mutta ympäristölle kullanarvoinen valinta kohti parempaa”, Jonna Joutsen toteaa.


Aina voi oppia uutta

Niinkin vakavan asian kuin ilmastonmuutoksen äärellä tavallinen kuluttaja ei voi tietää, mitkä valinnat oikeasti vaikuttavat ja kuinka tunnistetaan viherpesu oikeasta tiedosta.

”Olen oppinut ihan älyttömän paljon uusia asioita pakkauksista, kun aloitimme yhteistyön Woodlyn kanssa. On mahtavaa, että puusta voidaan valmistaa tavallisen muovin kaltaista materiaalia. Tiedän nyt myös mitä eroa on biopohjaisella ja biohajoavalla materiaalilla.  Monelle peruskuluttajalle nämä voivat olla haastavia käsitteitä, ja oikeita valintoja voi olla hankala tehdä”, Jonna Joutsen pohtii.

 

Ilmastonmuutos tuo mukanaan maailmanlaajuista ilmaston lämpenemistä, joka johtuu ihmisen tuottamien kasvihuonekaasujen määrän voimakkaasta kasvusta ilmakehässä. Toivoa ei ole vielä menetetty, sillä toiminnallamme voimme vaikuttaa ilmastonmuutokseen. Emme voi enää täysin välttyä sen vaikutuksilta, mutta mikäli saavutamme päästöissä nollatason vuosisadan loppuun mennessä, voimme hillitä lämpenemisen kohtuulliselle tasolle.

”Välillä mietin, voiko yksittäinen kuluttaja tehdä yhtään mitään ilmastonmuutoksen hidastamiseksi, sillä kyseessä on niin iso ja haasteellinen tehtävä.  Ihmiset ovat niin kiinni omassa arjessaan, että täyskäännös totutuista rutiineista voi olla vaikea. Woodlyn kaltaiset ratkaisut ovat loistava ratkaisu kantaa kortensa kekoon: siihen pakatut tuotteet on helppo tunnistaa, eikä kuluttaja joudu näkemään sen enempää ylimääräistä vaivaa kuin muovipakkausta ostaessakaan.”

 

Sosiaalisen median aikakaudella ihmisten seuraaminen on helppoa, mutta niin on arvostelukin. Sekä julkisuuden henkilöt että kuluttajat joutuvat herkästi muiden arvostelun kohteeksi elämäntavoistaan ja valinnoistaan.  Joutsen kehottaa ottamaan vakavan asian rennosti. 

 

”Ilmastokeskustelu menee mielestäni usein saivarteluksi, jolloin tartutaan epäolennaisiin sekä pieniin asioihin. On helppo unohtaa, etteivät kaikki elä samanlaisessa ympäristössä kuin itse. Tärkeämpää olisikin itse toimia paremmin ja jättää muiden syyllistäminen vähemmälle, kaikilla on kuitenkin omat elämäntilanteensa.”

Somepersoonat tarkastelun alla 

Kuluttajia usein kehotetaan tekemään valintoja ilmaston puolesta, mutta helppojen valintojen ohella on suurempia elämiseen ja kuluttamiseen liittyviä haasteita. Yksi tärkeimmistä tavoitteistamme on fossiilisista polttoainesta luopuminen. Koko teollinen yhteiskuntamme on rakennettu fossiilisten polttoaineiden varaan ja niistä irtaantuminen tarkoittaa suuria muutoksia kaikilla yhteiskunnan alueilla. Olemassa olevat, elämäämme helpottavat ratkaisut kuten lentäminen, autoilu, lihan syönti ja muovipakkaukset ovat nykypäivänä moraalisella mustalla listalla.

”Syyllistäminen ei ole toimiva keino ohjata kuluttajia valitsemaan tuotteita. Yritysten tulee tarjota ympäristölle parempia vaihtoehtoja, joita on helppo tunnistaa ja ostaa. Nykyisenlainen kuluttaminen ei tule vähentymään, joten luonnolle paremmat valinnat tulee mahdollistaa jo kaupassa”, Jonna Joutsen toteaa.


Jonna Joutsen on median monitaituri: hän on juontaja, tuottaja, käsikirjoittaja, ohjaaja ja media-alan yrittäjä. Hän on tehnyt sisältöjä muun muassa Ylelle, Aku Ankalle sekä tuottanut suosittua Rakkauden nallekarkit -podcast-sarjaa.

Tutustu Jonnan somekanaviin:

Instagram: https://www.instagram.com/jonnajoutsen

Linkedin: https://www.linkedin.com/in/jonna-joutsen-b3469882/